Sindromul de epuizare (burn-out) la medici



Curs pentru: medicii de medicina de familie si de alte specialitati, manageri în sanatate.
Autori: Florin Matache
Valabil până la: 31.12.2020
Acreditare: curs neacreditat; se eliberează certificat de participare

Rezumat

 
Transformările economice, sociale şi culturale din ultima jumătate de secol au adus cu sine presiuni psihologice cu apariţia de noi sindroame dificil de clasificat şi uneori de tratat. Termenul de ''burn-out'' a apărut în Statele Unite ale Americii acum mai bine de 35 de ani. Psihoanalistul Herbert Freundberger a publicat prima descriere ştiinţifică a acestui sindrom de cădere psihică şi psihologică în 1974. În 1981 Christina Maslach, profesor de psihologie, a introdus definiţia şi mai târziu, un instrument pentru măsurarea burn-out-ului, care este cel mai folosit astăzi: Maslach Burnout Inventory.
Sindromul de burn-out (sau de epuizare) afectează atât calitatea actului medical (relaţia medic-pacient, rata crescută a erorilor medicale, plecarea medicilor din sistem) cât şi calitatea vieţii profesioniştilor afectaţi (abuzul de alcool şi alte substanţe, accidente rutiere, probleme de sănătate, conflicte familiale şi chiar tendinţe suicidare).

 
Deşi sindromul de epuizare (burn-out) tinde sa devină un fenomen global, el este considerat doar în unele ţări un diagnostic medical iar în altele o problemă ne-medicală, socială sau la graniţa cu psihiatria. De acest sindrom s-au ocupat iniţial psihologii apoi şi medici de medicina muncii, medici de medicină socială dar şi psihiatri.

 
Cursul încearcă să abordeze problema Sindromului de epuizare (burn-out) la medici, în condiţiile  situaţiei generate de nivelele de stress tot mai ridicate în sistemul de sănătate şi societate în general, cu accent pe situaţia medicilor de familie. Sunt abordate epidemiologia, diagnosticul, prevenirea şi tratamentul sindromului de epuizare (burn-out) la medici, care are un impact deosebit asupra calităţii actului medical dar şi a calităţii vieţii celor afectaţi.

 
Cuvinte cheie: sindrom de epuizare, burn-out, medici

 
Obiective de învăţare:

 
La finalul cursului, participanţii vor fi capabili:
- să recunoască semnele de avertizare şi să diagnosticheze sindromul de epuizare (burn-out) în rândul pacienţilor şi al colegilor;
- să-şi diagnosticheze nivelul de epuizare (burn-out) la care au ajuns în exercitarea profesiei, utilizând instrumentele prezentate;
- să indice câteva metode de prevenţie şi tratament;
- ca manageri, să fie conştienţi de impactul şi repercursiunile acestui sindrom asupra lucrului în echipă, a calităţii actului medical, dar şi a calităţii vieţii celor afectaţi şi să poată indica ce măsuri pot fi luate în ceea ce priveşte organizarea activităţii instituţiei.